Administratiile locale din 12 metropole ale lumii au semnat, in urma cu aproape doua saptamani, la Paris, o declaratie prin care se angajeaza sa intensifice lupta impotriva schimbarilor climatice.
Printre masurile ambitioase pe care primarii marilor orase, membre ale Grupului C40, ar urma sa le ia se numara:
- delimitarea, pana in 2035, a unor zone in care vehiculele cu combustibili fosili sa nu aiba acces
- dotarea flotelor de transport in comun doar cu autobuze electrice, incepand din 2025
Acordul a fost semnat de administratiile din: Londra, Paris, Los Angeles, Barcelona, Quito, Vancouver, Ciudad de México, Copenhaga, Auckland, Seattle, Milano si Cape Town.
Demersul de reducere a emisiilor poluante este sustinut de Tokyo, care si-a luat angajamentul de a se alinia acestor exigente inca din anul 1990.
Administratia fiecaruia dintre aceste orase care au semnat acordul de la Paris a investit deja milioane de dolari in reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Uite ce masuri au luat, privind transportul in comun:
- Londra. Are deja peste 2.500 de autobuze hibride in circulatie. Aceasta este cea mai mare flota verde de transport in comun din Europa.
- Paris. Primul autobuz electric a fost pus in circulatie in 2015. La inceputul acestui an, administratia a testat si doua autobuze electrice autonome. Scopul administratiei este sa aiba doar autobuze electrice pana in 2025.
- Los Angeles. Administratia a cheltuit, vara trecuta, 138 milioane de dolari pe 95 de autobuze electrice. Momentan, acestea reprezinta doar 5% din totalul parcului de autobuze din metropola. In SUA, unde combustibilii fosili sunt mai ieftini, transportul electric in comun patrunde mai greu.
- Barcelona. A introdus in circulatie, anul trecut, doua autobuze electrice fabricate in Polonia, lungi de 18 metri si capabile sa transporte, fiecare, cate 110 persoane. Bateriile autobuzelor au functie de incarcare rapida, ca sa poate sa ramana cat mai mult pe traseu.
- Quito. In orasul cu peste 2,5 milioane de locuitori s-a introdus linie de troleibuz, pentru prima oara, in anul 1995. Acum, circa 220.000 de oameni circula, zilnic, doar cu aceste vehicule electrice.
- Vancouver. Are retea de troleibuze inca din anul 1948. Celor 272 de astfel de vehicule li s-a adaugat, vara trecuta, primul autobuz electric. A fost cumparat de la fabricanti chinezi si a costat mai mult de un milion de dolari.
- Ciudad de Mexico. Inca din 2010, administratia orasului intocmise un plan pentru a modifica limita emisiilor de dioxid de carbon. Pentru reducerea cu 12% a emisiilor de dioxid de carbon, urmau sa se investeasca peste 1 miliard de dolari pe an, pentru urmatorii 10 ani.
- Copenhaga. A castigat titlul de capitala verde a Europei, in 2012 si 2014. Jumatate dintre locuitorii orasului merg deja la serviciu pe jos sau cu bicicleta. Administratia vrea, insa, reducerea si mai accentuata a emisiilor nocive.
- Auckland. Administratia celui mai mare oras din Noua Zeelanda abia incepe sa investeasca intr-o retea ecologica de transport in comun. In aceasta vara, a cumparat primul autobuz electric. Va mai plati, insa, inca 33 de astfel de vehicule, in urmatorii doi ani si jumatate.
- Seattle. Va introduce in circulatie 120 de autobuze electrice, pana in anul 2020. Investitia totala se va ridica la nu mai putin de 55 de milioane de dolari. Numai pe statiile de incarcare, administratia va plati aproape 7 milioane de dolari.
- Milano. Statul italian a cumparat 20 de autobuze electrice de ultima generatie, premiate in acest an la mai multe targuri de tehnologie. Jumatate dintre acestea vor circula prin Bergamo, iar celelalte, prin Milano.
- Cape Town. A comandat deja 11 autobuze electrice pe care urmeaza sa le foloseasca incepand cu anul viitor. Vor fi primele folosite vreodata in regiunea Western Cape, din Africa de Sud.
In baza tuturor investitiilor pe care le fac, primarii celor 12 metropole, prevad “un viitor in care mersul pe jos sau pe bicicleta si transportul partajat vor fi principalele modalitati de transport pentru locuitorii oraselor''. De asemenea, acestia se angajeaza sa ''promoveze'' si sa ''reduca numarul de vehicule foarte poluante (...) si sa abandoneze progresiv utilizarea vehiculelor care folosesc carburant fosil''.
Grupul C40, prezidat de primarul Parisului, Anne Hidalgo, reuneste 91 de orase din intreaga lume.
Sursa foto: Pinterest s