Transport gratuit

Beneficiezi de transport gratuit in toata tara la o comanda de peste 199 RON

 
 

Service Autorizat

Incercam sa solutionam orice problema sau orice reparatie cat mai rapid si eficient pentru toate produsele cumparate de pe airmotion.ro

Plata in Rate

Ramburs, Transfer Bancar, Card Online, in Rate prin Raiffeisen, Card Avantaj, Star BT, Bonus Card, AlphaCard, Bitcoin, Card BCR, Card BRD

Comenzi telefonice

Simplu si usor

0748 883 163

Program

(L-V: 9-18) (S: 09-13)

O  scurta istorie a vehiculelor electrice
2019-07-10 15:47:02


Daca iti place sa rasfoiesti stirile internationale, atunci stii, probabil, ca aproape toti gigantii din domeniul auto (General Motors, Volksvagen, Daimler AG etc.) investesc masiv in vehicule electrice. Cu toate astea, vehiculele electrice nu sunt un concept nou, istoria lor intinzandu-se, de fapt, pe cateva sute de ani.

Intre 1888 si 1900, de exemplu, 28% din totalul vehiculelor produse in Statele Unite (la acea vreme aprox. 4.192) erau electrice. Si, daca in jurul anului 1900 vehiculele electrice dominau strazile, aproape 40 de ani mai tarziu acestea erau deja o raritate. Productia lor la scara larga urma sa inceapa, insa, abia 90 de ani mai tarziu.

In cele ce urmeaza ne-am propus sa facem o trecere in revista a celor mai importante momente din istoria autovehiculelor electrice, cu o scurta oprire in istoria bicicletei electrice, care a fost inventata, de fapt, de un inginer roman.

  • O scurta istorie a vehiculelor electrice

  • Bicicleta electrica

O scurta istorie a vehiculelor electrice

EV-urile (asa cum mai sunt numite vehiculele electrice de iubitorii acestei nise) au intrat in mainstream odata cu aparitia Tesla Motors, una dintre companiile antreprenorului american Elon Musk. Tesla a facut pentru industria EV-urilor ceea ce nu reusise sa faca niciunul dintre marile branduri pana in acel punct: sa creeze un produs atragator nu numai pentru o nisa, ci pentru mase. 

„E timpul sa ne revoltam si sa nu mai acceptam industria bazata pe combustibili fosili”, era apelul pe care Musk il lansa inainte de prezentarea Modelului Tesla 3. Mesajul acestuia a fost nu numai auzit, ci si imbratisat cu mare entuziasm de vreme ce, la scurta vreme dupa acest anunt, Arabia Saudita anunta ca vrea sa puna bazele unui nou tip de economie pana in anul 2025. Amenintarea pe care o resimt baronii petrolului din Arabia Saudita este una reala, iar asta se intampla, in mare, pentru ca, mai mult ca niciodata in istorie, am inceput sa fim constienti ca masinile pe baza de combustibili fosili ne distrug planeta.

Ca fapt divers, imediat dupa lansarea modelului 3, Tesla a primit in primele doua zile aproximativ 300.000 de comenzi, care, la  un pret de aprox. 42.000 de dolari, ar insemna pre-sales de mai mult de 10 miliarde de dolari. Potrivit Bloomberg, care il citeaza pe Ron Baron, un foarte cunoscut investitor american, in urmatorii 20 de ani Tesla ar urma sa atinga o valoare de piata de aproximativ 700 de miliarde de dolari. 

Istoria vehiculelor electrice incepe, insa, cu mult inainte de momentul in care Elon Musk s-a gandit sa fondeze Tesla Motors. Primul automobil electric care a intrat in atentia lumii intregi a fost construit undeva spre finalul anilor 1800 si inceputul anilor 1900, iar oamenilor epocii nu le-a luat mult timp sa isi dea seama ca vehiculele electrice aveau mai multe avantaje decat cele cu motor pe benzina sau abur. De asemenea, EV-urile necesitau si mult mai putin efort, comparativ cu automobilele pe baza de benzina, care erau pornite manual. Persoana care le conducea trebuia sa fie foarte atenta la schimbarea vitezelor in timpul mersului, ceea ce nu era tocmai o misiune usoara pentru acele timpuri. Nici modelele pe abur nu aveau mai putine neajunsuri: chiar daca nu necesitau schimbarea manuala a treptelor de viteza, erau, totusi, foarte greu de pus in functiune. Asta nu era, insa, valabil si pentru masinile electrice. Unul dintre primele vehicule electrice care au ajuns sa fie foarte populare a fost Wood’s Queen Victoria Electric, produs in 1906. 

Potrivit Business Insider, productia de EV-uri a atins un punct de apogeu sase ani mai tarziu, in 1912. Cu toate astea, pana in 1935 industria EV-urilor a intrat intr-un soi de spirala descendenta, vanzarile scazand dramatic pe fondul aparitiei modelului produs de Henry Ford, pe baza de gaz, care era de aproximativ doua ori mai ieftin. 

Urmatorii ani au mentinut nisa EV-urilor intr-un con de umbra, insa intre 1970 si 1980 interesul fata de ele a inceput sa creasca din nou, de data asta pe fondul unor reforme legislative precum Clean Air Act, care le impunea statelor lumii sa scada nivelul de poluare. Clean Air Act mentiona, de asemenea, si termene clare pentru realizarea acestui obiectiv. Pe langa asta, tot in anii ‘70 OPEC a pus embargou asupra petrolului, ceea ce a facut ca pretul benzinei sa creasca foarte mult. In acest context, sase ani mai tarziu, Congresul Statelor Unite a autorizat Departamentul pentru Energie sa sprijine dezvoltarea nisei de vehicule electrice si hibride.

Surprinzator, insa, cu toate ca in aceasta perioada au fost lansate foarte multe autovehicule electrice pe piata, interesul fata de ele a intrat din nou pe o panta descendenta. 

Lucrurile s-au mai redresat in anii ‘90, cand noile reglementari legate de poluare au facut ca EV-urile sa ajunga din nou in lumina reflectoarelor. Ca fapt divers, in acei ani, cea mai performanta masina electrica avea o autonomie de aproape 160 de kilometri.

Toyota Prius a fost printre primele vehicule care au aprins din nou interesul pentru masinile electrice, la inceputul anilor 2000. Mai mult, intr-un singur an au fost vandute nu mai putin de 50.000 de exemplare. 

Dupa cum sigur stii, piata ultimilor ani a fost dominata de modelele produse de Tesla Motors, compania fondata de Elon Musk, insa toti marii producatori auto au intrat in aceasta cursa si propun, de la Salon Auto la Salon Auto, modele tot mai interesante si performante. Sunt tari unde interesul pentru masinile electrice este enorm, iar reteaua de statii de alimentare - principala piedica in dezvoltarea acestei industrii, creste exponential. 

Anul 2019 este, de altfel, anul in care tari precum Norvegia, marcheaza un procent mai mare de masini electrice achizitionate fata de cele cu combustibili fosili. Cu siguranta, lucrurile vor evolua tot mai rapid, iar viitorul este, cu siguranta, nu numai electric, ci si foarte, foarte interesant.


Bicicleta electrica

Comparativ cu alte tari, in Romania masinile electrice sunt intalnite mai putin. Deocamdata. Nu acelasi lucru se poate spune, insa, despre bicicletele electrice. Tocmai de asta ne-am propus ca, in cele ce urmeaza, sa te luam intr-o scurta calatorie si prin istoria bicicletei electrice, care este din ce in ce mai intalnita si pe strazile oraselor noastre. 

Bicicleta electrica a devenit, de cativa ani incoace, la fel de populara precum cea clasica. Pe langa faptul ca nu polueaza si te poate ajuta sa ai un stil de viata mai sanatos, te ajuta sa te deplasezi mai eficient. Cu o bicicleta electrica poti sa te strecori pe strazile aglomerate, nu ai nevoie de loc de parcare si o poti cara cu usurinta sau chiar ii poti gasi loc usor in casa, daca alegi un model pliabil.

Ca si masinile electrice, si bicicletele electrice au o istorie fascinanta. Putini stiu, de exemplu, ca bicicleta electrica nu a fost inventata nici de chinezi, nici de rusi si nici macar de americani. Ea a fost inventata de un roman, la inceputul anilor ‘70. Ulterior, inventia a ajuns inclusiv in atentia britanicilor de la BBC, care au trimis in Romania unul dintre cei mai cunoscuti realizatori ai postului pentru a face un reportaj despre inginerul roman care, dupa doi ani de teste, a creat motorul care urma sa revolutioneze banala bicicleta.

In 1974, Frederic Baxter, un reputat jurnalist britanic, care relatase pentru BBC doar evenimente foarte importante, precum incoronarea Reginei Elisabeta, era trimis la Bucuresti pentru a relata despre o inventie romaneasca: bicicleta electrica. Sau mopedul electric, asa cum a fost numit initial.

Vehiculul creat de inginerul roman de la Institutul de Stat pentru Inginerie Electrica din Bucuresti a fost botezat Elmo (prescurtarea de la „electric moped”), iar caracteristicile sale erau destul de revolutionare pentru acea perioada: atingea o viteza de 25 de kilometri pe ora, avea autonomie de trei ore si puterea era similara cu cea a unui scuter pe benzina de 50 de cm cubi.

Numele inginerului care si-a pus numele pe certificatul de nastere al lui Elmo era Sigismund Slaiher, iar primele schite ale bicicletei electrice le-a facut chiar in apartamentul sau din Drumul Taberei. Inventia lui Slaiher a luat multe premii in afara, insa nu i-a adus recunoasterea sau recompensele financiare de care ar fi fost normal sa aiba parte. Se pare ca singura recompensa primita a avut o valoare de 5.000 de lei si permisiunea de a circula cu prototipul respectiv. Si asta a fost tot. De cealalta parte, un inventator francez pe nume Bordeaux, care a construit un prototip asemanator de moped cativa ani mai tarziu, a primit de la americani un milion de dolari pentru brevet.

Dupa aproape jumatate de secol de la acel moment, putem sa spunem cu destul de multa siguranta ca aceste vehicule, alaturi de trotinete, monocicluri sau alte vehicule electrice sunt viitorul verde al transportului si ca vor deveni, in urmatorii ani, majoritare pe strazile oraselor din toata lumea.

Foto: Shutterstock



Adauga comentariu

Nume *

Subiect*

Mesaj *

Aboneaza-te la Newsletter

MasterCard Airmotion Mastero Airmotion Visa Airmotion Visa Electron Airmotion Garanti Bonus Airmotion BRD Airmotion ShopMania Airmotion Compari Airmotion

Copyright © 2024 Airmotion , toate drepturile rezervate
SC Alt Aleco Group SRL, CUI 18701703, Capital social 10.000 Lei.

airmotion, logo
Airmotion
Bulevardul Timișoara 26, Bucuresti, 062346
Telefon: 0748 883 163
Protectia Consumatorului ANPC